Categorieën
- Aanbiedingen
- Meubilair en inrichting
- Educatief materiaal
- Knutselspullen
- Buiten spelen
- Softplay foam blokken
- Speelgoed
- Motoriek
- Senso motoriek
- Speelhoeken
- Sport en spel
- Facilitair
Montessori
Product toegevoegd aan jouw offerte. Ga naar de offerte pagina om jouw offerte aan te vragen, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op.
Bezig met laden...
Montessori ontwikkelingsmateriaal
Het Montessori materiaal is een van de belangrijkste onderdelen van het Montessori onderwijs. Het materiaal werd door Maria Montessori 'ontwikkelingsmaterialen' genoemd. De materialen bestaan vaak uit natuurlijke materialen, zoals hout. Het materiaal is gericht op inzicht en kennis, wat de kinderen zelf moeten ontdekken.Montessori materiaal dient aan strikte eisen te voldoen om zo te mogen heten.
De eisen zijn: aantrekkelijk uiterlijk, zelf controlerend karakter en het moet mogelijkheid bieden om steeds meer handelingen te verrichten. Ook is het materiaal erg belangrijk omdat het een visuele en vloeiende overgang maakt van concreet en symbolisch naar een abstract niveau.
Bij de materialen staat vaak één eigenschap centraal. Zodra een kind deze eigenschap of vaardigheid beheerst kan het kind gaan werken met meerdere eigenschappen tegelijk. Zelfevaluatie komt terug in ieder materiaal, omdat ze snel zelf kunnen zien of het werkje wel of niet goed is gemaakt. De fouten kunnen ze zelf makkelijk herstellen omdat het materiaal zo ontworpen is.
Maria Montessori
Maria Montessori werd op 11 augustus 1870 in Italië geboren. Na het lager onderwijs volgde ze eerst de technische school voordat ze medicijnen ging studeren. In 1896 was ze de eerste vrouwelijke arts in Italië. Ze werkte in een psychiatrische kliniek, had een eigen praktijk en werd directrice van een inrichting voor geestelijk gehandicapte kinderen. Speciaal voor die kinderen ontwikkelde zij een nieuwe onderwijsmethode die was gebaseerd op speciaal door haar ontworpen materiaal.Met die onderwijsmethode doorbrak ze begin vorige eeuw de traditie van het jaarklassensysteem in het onderwijs. Zij speelde daarmee in op de wetenschap dat kinderen van dezelfde leeftijd een zeer verschillend leer- en intelligentieniveau hebben. De ontwikkeling van het kind is immers afhankelijk van achtergrond, talent en belangstelling.
Montessori's conclusie dat onderwijs gericht moet zijn op het individuele kind:
dit loopt als een rode draad door het Montessorionderwijs en de Montessori materialen
Laatst bekeken producten
Er zijn %s resultaten. Scroll naar boven.
Klantenservice
Vragen of opmerkingen?
Neem contact met ons op!
+31 (0)72 511 2902
ma-vr: van 09:00 t/m 18:00
of mail naar: info@rybka.nl